piątek, 1 kwietnia 2011

Energetyczny Przetwornik Akumulacyjno-Rozpraszający

Energetyczny Przetwornik Akumulacyjno - Rozpraszający (EPAR)

EPAR to rewolucyjne urządzenia zabezpieczające wszelkie obiekty fizyczne przed skutkami zderzeń. Oparte jest na metodzie pochłaniania energii kinetycznej ruchu postępowego (np. na energię kinetyczną ruchu obrotowego). Energia obiektu uczestniczącego w zderzeniu, zamiast zmienić się na pracę niszczącą obiekt, przekazana zostaje do mechanicznych akumulatorów. Dzięki zastosowaniu EPAR skutki uderzenia zostają zredukowane w ponad 90%.

EPAR może mieć szereg zastosowań. Najbardziej znanym działającym prototypem jest Zderzak Łągiewki. Podczas publicznego crash testu (rok 1998), w którym uczestniczyły telewizje TVP i TVN oraz ponad 1000 widzów rozpędzony do 60 km/h Fiat 126p uderzył w nieruchoma przeszkodę. Dzięki zastosowaniu w zderzaku urządzenia EPAR ani kierowca (jadący bez pasów) ani pojazd nie ulegli żadnym uszkodzeniom.


Prowadzone od tamtego czasu badania naukowe na AGH w Krakowie oraz prace badawcze potwierdziły genialność wynalazku i możliwości szerokiego zastosowania wynalazku (przemysł drogowy, kolejowy, morski, lotniczy a także przestrzeń kosmiczna).


Uwieńczeniem ponad dziesięcioletnich prac jest złoty medal i szereg wyróżnień na 38 Międzynarodowej Wystawie INVENTIONS GENEVA w 2010 r. dla urządzenia EPAR.


Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego związanego z ochroną zdrowia i życia ludzkiego stanowi na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego zagadnienie dotykające ogółu społeczeństwa krajów rozwiniętych, silnie uzależnionych od swobodnego transportu osób i towarów. O randze problemu oraz skali wszechobecnego zagrożenia świadczy stale rosnąca liczba ofiar wypadków komunikacyjnych i powiązanych z tym strat materialnych.


Podejmowane dotychczas próby zwiększenia poziomu bezpieczeństwa podróżnych związane ze zmianami konstrukcyjnymi pojazdów mechanicznych okazują się niewystarczające w kontekście nieustanego wzrostu zabitych i rannych w następstwie wypadków.


W związku z zaistniałą potrzebą radykalnego zwiększenia ochrony przed skutkami kolizji w całym sektorze transportu utworzone zostało Centrum Badawczo Rozwojowe EPAR którego misją jest opracowanie oraz wdrożenie rozwiązań technicznych chroniących pasażerów przed obrażeniami i śmiercią w wyniku wypadków. Realizowanie założonego celu obejmuje prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych nad technicznymi koncepcjami zabezpieczeń pojazdów, opierającymi swoje działanie na konwersji energii kinetycznej pojazdów i jej rozproszeniu.


Jednym z najważniejszych innowacyjnych rozwiązań nad którymi trwają finalne prace rozwojowe jest konwerter energii kinetycznej szerzej znany jako "zderzak Łągiewki" lub "bezpieczny zderzak" autorstwa uznanego polskiego wynalazcy Lucjana Łągiewka. Należy zaznaczyć, iż jest to tylko jeden z wielu projektów realizowanych w ramach badań Centrum Badawczo Rozwojowego EPAR związanych z pochłanianiem oraz konwersją energii kinetycznej. Innymi rozwiązaniami z tej grupy są: układy dynamicznej amortyzacji, systemy hamulców dynamicznych, zespoły przekazywania energii kinetycznej, oraz urządzenia oparte na energetycznym przetworniku akumulacyjno rozpraszającym (w skrócie EPAR) którego mechanizm działania stanowi podstawę znacznej części opracowywanych prototypów.

--
Stopka

więcej na: http://www.project-epar.pl/lang/pl/ oraz http://nowinytechnologiczne.blogspot.com/

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

1 komentarz:

  1. Jeśli szukasz klarownych informacji na temat cen usług elektrycznych, firma Elektryk Wrocław udostępnia cennik na swojej stronie internetowej https://elektryk-wroclaw.pl/cennik/. Dzięki temu możesz zapoznać się z cenami różnych usług, aby dokonać świadomego wyboru i dopasować je do swojego budżetu. Skorzystaj z linku i miej pewność, że koszty są transparentne i uczciwe.

    OdpowiedzUsuń